Connect with us

KESIHATAN

Stress Yang MElampau Mengakibatkan Wanita Jadi H)doh Dan Nampak Tua

Published

on

Stress Melampau Buat Wanita Jadi Hodoh Dan Cepat Tua

Setiap orang akan mengalami stress, tekanan perasaan yang akan sesekali singgah dan pergi. Namun sejauh mana kita mampu mengawal stress dan sudah pasti setiap orang tidak mengalami tekanan yang sama.

Ada sesetengah orang mengalami tekanan yang biasa-biasa sahaja, namun ada yang mengalami tekanan yang sangat teruk sehinga memudaratkan diri sendiri.

Kajian telah dijalankan oleh sekumpulan pakar ekologi dari Universiti Dundee, Scotland mendapati, tekanan yang melampau boleh menyebabkan wajah seseorang menjadi hodoh.

Ini kerana, mereka yang tengah mengalami stress akan membebaskan hormon kortisol dalam jumlah yang tinggi sehingga menjadikan wajah menjadi tidak menarik akibat kerutan dan seterusnya kelihatan pucat serta tidak sihat.

Dr. Fhionna Moore yang mengetuai kajian itu berkata, sekiranya kortisol ini dikeluarkan dalam jumlah yang terlalu tinggi, ia juga akan membahayakan kesihatan.

Kajian dijalankan ke atas dua individu dengan mengambil sampel air liur mereka untuk menyukat bilangan kortisol yang dijumpai. Selepas itu, gambar mereka dirakam menggunakan sebuah kamera.G

“Kami mendapati, kortisol yang terlalu banyak dalam air liur individu yang tertekan menjadikan wajahnya kelihatan kurang menarik berbanding seorang lagi individu yang jumlah kortisol dalam air liurnya adalah lebih rendah kerana kurang tertekan,” katanya.

petikan dari laman cari.com.my

Atasi Stress Dengan Ini

Stress merupakan hal yang dialami akibat banyak permasalahan yang dihadapi. Stress adalah bentuk ketegangan dari fisik, psikis, emosi maupun mental.

Bentuk ketegangan ini mempengaruhi kinerja keseharian seseorang. Jangan biarkan stress mengganggu kesehatan dan aktivitas. Berikut ini adalah tips menghindari stress yang dapat dilakukan,

  1. Jangan bergantung pada orang lain. Berusahalah mandiri, ketergantungan dapat membuat ukhti kesulitan beradaptasi dan rentan menimbulkan stress apabila orang yang biasa menemani atau membantu tidak membersamai. Hal terbaik adalah selalu bergantung pada Allah.
  2. Jangan berburuk sangka bahwa orang lain akan berbicara buruk mengenai ukhti. Selalu biasakan berpikiran positif dan tidak mudah curiga.
  3. Jangan selalu mengingat kesalahan dimasa lalu. Perasaan bersalah akan membuat pikiran lelah dan tenaga terkuras. Dibandingkan memikirkan kesalahan masa lalu akan lebih bik jika pengalaman buruk tersebut dijadikan pembelajaran dan sesegera mungkin memperbaiki diri.
  4. Jangan menyimpan kemarahan dan Frustasi. Adukan setiap permasalahan kepada Allah. Menangislah di waktu sepertiga malam. Berdo’alah dan berharap Allah tenangkan hatimu.
  5. Luangkan waktu setiap hari untuk lakukan hal-hal baru.
  6. Jangan ingin menang sendiri. Mengalah tidak akan membuatmu kalah.
  7. Jangan membiasakan sikap dengki dan cemburu.
  8. Jangan membiasakan diri untuk tergesa-gesa. Tergesa-gesa aalah sifatnya setan. Sikap tergesa-gesa akan membuat apa yang ukhti lakukan tidak maksimal dan justru menimbulkan stress.

Belajarlah mengendalikan diri. Terlalu banyak berpikiran buruk tidak akan menyelesaikan masalah. Terlalu sering marah justru aan menimbulkan masalah baru. Berwudhulah ketika marah atau stress. Karena air dapat menenangkan diri.

Selain itu anuran berwudhu ketika marah pun dicontohkan Rosulullah. Jangan biarkan stress membuat kontribusi ukhti dalam membangun peradaban terganggu.

sumber: ruangan muslimah dan bukan aku

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Majalah Perdana

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending