Connect with us

INSPIRASI

“DiGelar Anak Hantu, Menangis Dengar Hinaan Orang.’ Keluarga Tidak Pernah Sisihkan Missclyen

Published

on

“DiGelar Anak Hantu, Menangis Dengar Hinaan Orang.’ Keluarga Tidak Pernah Sisihkan Missclyen

“Digelar anak hantu, menangis dengar hinaan orang.’ Keluarga tidak pernah sisihkan Missclyen, malahan mereka sekeluarga menerima dengan reda keadaan bayi yang telah ditakdirkan begini.

Ada yang gelarkannya anak hantu dan anak haiwan. Saya pernah menangis disebabkan hinaan itu namun saya terima keadaan anak walau macam mana pun rupanya,” kata Roland Jimbai, 47.

DiGelar Anak Hantu

Roland memberi reaksi itu ketika diminta berkongsi kisah anak bongsunya, Missclyen, 11 bulan, yang cukup istimewa kerana dilahirkan dengan wajah dan tubuh berbulu lebat akibat sindrom congenital generalised hypertrichosis (CGH).

Keunikan Missclyen mula mendapat perhatian netizen selepas gambarnya dikongsikan seorang wanita, Rabiatul Adawiyah Samad di TikTok dan Facebook.

Bahagian badan lain turut berbulu kecuali tapak kaki dan tangan namun tidak selebat wajah.

Menangis Dengar Hinaan Orang

Menurut Roland yang menetap di Jalan Bintulu, Batu 10, Miri Sarawak, bukan hanya dia dan isteri, Theresa Anak Guntin, 28, malah doktor serta jururawat juga terkejut sebaik menyambut kelahiran anaknya itu.

“Keadaannya memang begitu sejak lahir lagi dan doktor tidak tahu apa puncanya malah jururawat bertugas turut pengsan sebaik menyambut kelahirannya.

Keluarga Tidak Pernah Sisihkan Missclyen

Selepas bersalin, isteri tidak sempat melihat wajah Missclyen dan hanya diberitahu doktor mengenai keadaan sebenar pada keesokan harinya.

“Dia terkejut dan menangis selepas dapat tahu perkara itu. Saya pula tahu mengenai keadaan anak pada hari ketiga dia dilahirkan.

“Manakala saya tidak dibenarkan melawat ketika itu dan hanya dapat menatap wajah Missclyen selepas dia berusia sebulan kerana anak dirawat di Hospital Bintulu bersama ibunya,” katanya.

Saya pernah menangis disebabkan hinaan itu namun saya terima keadaan anak walau macam mana pun rupanya. – Roland.

Pernah Mencukur

Kongsi Roland yang bekerja sebagai mekanik, doktor ada mencukur bulu pada wajah anaknya namun ia tumbuh semula dengan lebih lebat.

Katanya, bahagian badan lain turut berbulu kecuali tapak kaki dan tangan namun tidak selebat wajah.

“Selain mencukur, doktor ada mengambil bulu anak saya sebagai sampel untuk dihantar ke makmal bagi mengetahui puncanya jadi begitu namun setakat ini masih belum ada jawapan.

“Doktor mendapati Missclyen lahir tanpa lubang hidung dan disebabkan itu, dia dimasukkan ke Hospital Umum Sarawak di Kuching selama sebulan iaitu pada bulan kedua kelahirannya untuk menjalani pembedahan serta rawatan,” katanya.

Semua Sayangkan Missclyen

Menurutnya, empat anaknya yang lain dilahirkan normal dan menerima kehadiran Missclyen malah amat menyayangi adik bongsu mereka itu.

“Mereka (anak yang lain) nampak tergamam sebaik saya dan isteri membawa pulang Missclyen ke rumah.

“Lama-kelamaan mereka dapat menerimanya malah saya dan isteri menyayangi semua anak sama rata serta tidak pernah malu atau menyisihkan Missclyen hanya kerana keadaannya begitu.

Orang ramai yang berhasrat membantu Roland boleh menghulurkan sumbangan ke akaun Maybank miliknya bernombor 161060707581.

Majalah Perdana : Semoga penyakit Missclyen diketahui puncanya dan keluarga terus kuat menerima ujian ini.

PERHATIAN: Pihak Admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Majalah Perdana Ya.

Sumber : Mingguan Wanita

 

Continue Reading
Advertisement

Trending