Jangan ambil mudah permintaan isteri duduk rumah sendiri asing dengan mentua. di situlah kebahagiaan bermula

Isteri Minta Duduk Rumah Sendiri, Asing Dengan Mentua. Di Situlah Kebahagiaan Bermula

Masih ada lagi tak, suami isteri yang tinggal dengan ibu bapa atau sebumbung dengan mentua. Faktor ekonomi boleh menjadi sebab sssuami isteri tinggal bersama orang tua. Atau mungkin baru berkahwin dan masih mencari rumah yang sesuai.

Namun, ada juga yang selesa tinggal dengan orang tua, mahupun mentua. Ada baik buruknya. Mungkin untuk bermesra suami isteri tidak bolehlah keterlaluan. Segan. Berbanding dengan rumah sendiri, apa benda nak buat pun tak kisah.

Ini ada pandangan daripada Hayat Muhamad tentang pasangan suami isteri yang tinggal sebumbung dengan orang tua dan ingin tinggal asing. Boleh dijadikan panduan buat suami isteri.

Isteri aku dia mintak nak duduk rumah sendiri, asing dari mak ayah aku. Apa aku nak buat?

Jawapan:

Kalau isteri tak selesa duduk dengan kita bersama mak ayah kita, pindah terus rumah sendiri.

Tak salah isteri nak rumah asing.

Faktor Utama

1- Susah sebab aurat. Kau ada adik beradik kau. Pada setiap masa, isteri kau kena bertudung litup. Kalau rumah sendiri, tak kisan nak buat dan pakai apa pun.

2- Dapur. Keputusan nak makan apa hari ini tidak dapat dibuat oleh isteri. Tekak lain- lain. Kalau duduk rumah mentua, isteri kau akan makan apa yang ada pada hari tersebut. Kalau rumah sendiri, nak makan apa- apa pun terpulang . Periuk Noxxa kan ada. Apa susah.

3- Isteri dia ada naluri ingin memiliki. Nak ada dapur sendiri. Nak ada air fryer Amway, nak ada set pisau, Pinggan corelle. Barang- barang ni pulak dia nak letak dalam kabinet kaca. Pastu dia nak ada bilik dia deco sendiri. Benda tu kan tak leh nak buat kat rumah mak ayah kau.

4- Kebebasan masa. Ada rumah yang dia nak semua orang ada sebelum maghrib. itu contoh. Jadi banyak lagi peraturan rumah kau, ayah kau dah set. benda tu isteri kau payah nak ikut. Maybe famili dia suka shopping malam.

Jadi kalau duduk rumah asing, mak ayah macammana?

1- Duduk asing, bukan bermaksud tinggalkan mak ayah. Kita boleh melawat dia, boleh je kita dan isteri set makan sekali lunch atau dinner. Siap boleh beli ayam pusing beli lauk tambahan.

2- Sebenarnya tiada yang berubah. Ketaatan pada ayah dan mak tak lari. Sama sahaja. Kecualilah kalau mak ayah kita dah tak boleh bangun, itu lain cerita.
3- Isteri kita, orang yang menyokong hidup kita, berilah apa yg dia nak setakat mana mampu.

4- Apa yang isteri nak, sebenarnya itulah yang mak nak dari ayah kita. Kebahagian bermula dari situ.

5- Bayangkan kehidupan seorang isteri yang semua benda kita tak bagi dan halang. Kita gelapkan kehidupan dia. Lepas tu kalau dia lawan, kita ingatkan tentang ketaatan pada suami. Isteri mesti tak best. Hidup dia macam dalam Oven.

6- Teliti dan fikirlah setiap apa yang isteri mahu. Allah beri dia kat kita, untuk kita gembirakan dia. Bukan nak suruh dia jadi hamba abdi.

Esok kau cari rumah sewa lain ok. Perabot beli sKeblow- slow. Beli katil dulu. Pastu siapkan dapur. Yang lain pelan- pelan ok.

Kalau ada rumah sendiri, pandailah kita nak hidup suami isteri. Seronok. Sebab inilah kebahagiaan yang kita idam-idamkan.

Artikel ini disunting dan diterbitkan dengan keizinan penulis.

Sumber: Hayat Muhammad via mingguanwanita

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Majalah Perdana

Artikel Pilihan



About MajalahPerdana 971 Articles
Portal info perdana Malaysia dengan info gaya hidup lit, cerita viral terbaru, trend , masalah agama, rangkuman kehidupan