Tahukah Anda?? Sebenarnya 1 jam selepas subuh menentukan bagaimana hala tuju hidup kita.

1 jam selepas subuh menentukan bagaimana hala tuju hidup kita.

Jadi, apakah yang perlu kita buat 1 jam selepas subuh?

  1. Jangan tidur lepas subuh. Ia menutup banyak pintu rezeki malah akan membuatkan tubuh jadi lemah. Kalau terlalu penat, tunggu waktu syuruk jam 7.00 pagi ke atas. Dan selepas itu rehatlah tak mengapa.
  2. Biasakan untuk mandi dan bersihkan diri. Mandi sebelum dan selepas subuh akan membantu sistem badan menjadi segar dan sihat. Juga membuatkan wajah menjadi awet muda. Cubalah!
  3. Sarapan. Makan sikit diwaktu pagi membuatkan sistem penghadaman akan berfungsi dengan baik. Ambil sepotong roti pun takpe. Segelas susu dan kopi pun baik. Janji makan atau minum sikit.
  4. Ini yang terpenting. Baca Al Quran. Zikir. Selawat. Nak buat atau nak baca atau nak pasang sahaja di Youtube pun tak mengapa. Asalkan kita niat untuk memberi makan buat hati. Hati akan jadi kuat dan tidak akan lemah.

1 jam kita buat semua ini, insyaAllah hidup akan bermakna. Dan kita mampu melangkah lebih jauh dan bertenaga.

Tokoh-tokoh yang mengutamakan waktu pagi.

1. Nabi Muhammad – Rasulullah (selawat) sering bangun awal pagi untuk bertahajjud sekitar 2/3 malam (2-4 pagi). Kemudian menunaikan solat subuh berjemaah. Waktu pagi baginda akan dipenuhkan dengan banyaknya aktiviti beribadah termasuk bersahabat, mengutamakan waktu dhuha dan berniaga.

2. Mark Zukerberg (Pengasas Facebook) akan bangun pada sekitar 6.00 pagi setiap hari, bersenam, sarapan, membaca dan memakai baju yang warnanya sama pada jam 8.00 pagi dan terus menuju ke pejabat.

3. Jack Dorsey (Co-Founder Twitter) akan bangun pada jam 5.30 pagi setiap hari dan akan berlari sekurang-kurangnya 10km sehari setiap pagi sebelum memulakan kerja untuk kekalkan kecergasan dan kecerdasan diri. Katanya, hanya dengan sihat sahaja minda akan aktif, tenang dan sentiasa memikirkan solusi.

4. Warren Buffet (Investor), akan bangun pada jam 6.45 pagi dan akan membaca sekurang-kurangnya 6 jenis surat khabar pada setiap pagi tersebut. Beliau dikatakan membaca sekitar 500 muka surat akhbar untuk mengasah ketajaman nilai bisnes dan sosial dalam hidupnya.

5. Bill Gates (Pengasas Microsoft) akan bangun sekitar 7.00 pagi setiap hari dan memerlukan tidur sekitar 8 jam sehari untuk menghasilkan otak dan minda yang kreatif setiap hari.

6. Steve Jobs (Pengasas Apple Inc) akan bangun pada jam 6.00 pagi setiap hari, bersarapan, bersenam, membaca dan berjalan kaki sekitar rumahnya untuk mendapatkan udara bagi menjadikan dirinya sentiasa berkualiti kepada orang lain pada setiap hari.

7. Tun Dr. Mahathir Mohamad (Perdana Menteri Malaysia), bangun pada 5.00 pagi setiap hari untuk membaca buku, kemudian solat, sarapan dan akan terus bersiap menuju ke tempat kerja dan memastikan akan sampai ke pejabatnya sebelum jam 8.00 pagi. Sekiranya pada waktu hujung minggu, beliau akan brisk walk untuk kekalkan stamina dan mengambil udara segar.

8. Khabib Nurmagomedov (UFC Fighter), akan bangun sekitar 4.00 pagi hampir setiap hari untuk solat sunat, kemudian akan mula berlari, dan akan berhenti untuk solat subuh. Kemudiannya akan bersarapan dan akan meneruskan latihan sekitar 2-4 jam sehari pada setiap pagi.

9. Huma Hatun, Ibu kepada Sultan Muhammad Al-Fateh, akan bangun sekitar 3.00 pagi setiap hari untuk menyiapkan makanan untuk keluarganya, menunaikan solat sunat dan memastikan anak-anaknya bangun awal untuk mendapatkan latihan peperangan dan menjadi tentera terbaik untuk negaranya.

10. Buya Hamka dikatakan hanya tidur sekitar 3-4 jam sehari sahaja dan memastikan tidur itu adalah tidur yang berkualiti. Bangun awal pagi untuk solat, kemudian menyendiri, membaca, menulis dan berjalan kaki adalah sebuah keistimewaan. Katanya “waktu begitu pantas menipu kita yang terlena.”

Semoga kita semua masih bangun tidur pada sebuah pagi, usaha sesuatu pada waktu masih pagi dan bekerja keras pada waktu pagi.

Dan sesungguhnya pada waktu pagi itu adalah istimewa untuk kita. Kerjakan, dan usahakan. Supaya pada petangnya, kita bawa hasil pulang dengan seceria-ceria manusia.

Begitulah.

Sumber: Khairul Hakimin Muhammad & Abu hurairah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Majalah Perdana

About MajalahPerdana 514 Articles
Portal info perdana Malaysia dengan info gaya hidup lit, cerita viral terbaru, trend , masalah agama, rangkuman kehidupan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*